Artikel in Leidraad inspireert glassponsor

Het zomernummer van Leidraad, magazine van de Universiteit Leiden, had op een prominente plaats – de achterzijde – een artikel over de plannen voor renovatie van de tropische kassen van de Hortus botanicus Leiden opgenomen, met een oproep zich als sponsor te melden. Dat had direct resultaat: via de website van de Hortus (www.hortusleiden.nl) meldde zich meteen al een sponsor voor twee vierkante meter glas.

‘Ik vind het heel belangrijk dat de Hortus zijn unieke planten en bomenverzameling in stand kan houden, temeer daar hij zich op zo’n fraaie plek midden in de stad bevindt’, laat deze sponsor weten. ‘Toen ik vorige week de oproep in de ‘Leidraad’ las, wist ik gelijk: daar doe ik aan mee. De achtergrond voor deze spontane reactie is de volgende.

Ik ben in 1975 in Leiden afgestudeerd (juridische faculteit), en mijn werk heeft mij sindsdien op heel wat plaatsen in de wereld gebracht. Momenteel woon ik in Taiwan, waar ik sinds 2006 werkzaam ben op de onofficiële Nederlandse vertegenwoording (een ambassade kan niet, omdat Taiwan door Nederland en de meeste andere landen niet wordt erkend, zie www.ntio.org.tw). Ik keer binnenkort terug naar Nederland.

Taiwan is vooral bekend als producent van computers en electronica. Minder bekend is dat het land een ongelooflijk weelderige natuur heeft: dat komt door het subtropisch vochtige klimaat waardoor alles hier het hele jaar door groen is en er altijd wel iets in bloei staat. In het iets drogere zuiden is de orchideeënteelt een belangrijke en winstgevende tuinbouwactiviteit. Daar kijkt men hoog tegen Nederlandop vanwege onze kennis (inhoudelijk en logistiek) op tuinbouwgebied. Mijn contacten met de orchideeënkwekers hebben er zelfs toe geleid dat de grootste ervan vorig jaar een eigen bedrijf inNederland heeft opgezet. Toen ik vorig jaar oktober tijdens mijn verlof in Nederland na vele jaren weer eens in de heropende hortus ging kijken, besefte ik meer dan vroeger hoe bijzonder deze plek is. Ik ben dus blij dat ik kan bijdragen om de hortus op nog hoger peil te brengen.’

Geef een reactie

